Lakierowanie spoileru

Spoiler jest w aucie każdym rodzajem dodatkowej owiewki, odchylaczem odpływu czy też skrzydłem nadwozia. Ma na celu polepszanie właściwości aerodynamicznych samochodu, zmniejszanie oporu, a także ustatecznianie lub zwiększanie nacisku kół na podłoże (czyli jezdnię). Spoilery niejednokrotnie służą również jako element estetycznego ubarwienia nadwozia i jego stylizacji. W opinii fachowców najlepiej jest oddać spoiler do lakierowania po prostu do zakładu blacharsko-lakierniczego. Jednak w celu zaoszczędzenia odrobiny pieniędzy można samemu dokonać tego rodzaju operacji.

Lakierowanie spoileru - lakiernictwo i blacharstwo elementów samochodowych

Lakierowanie spoileru – lakiernictwo i blacharstwo elementów samochodowych

Lakierowanie spoileru we własnym zakresie – co trzeba wiedzieć na początek

Amatorscy lakiernicy, którzy metodą prób i błędów wykonywali lakierowanie spoileru na własną rękę przyznają, że efekty nie są tak dobre jak u profesjonalnego lakiernika. Jednak da się zaoszczędzić kilka złotych. Internauci wypowiadający się na forach w kwestii spoilerów stwierdzają, że lakierowanie spoileru bez tzw. plastyfikatorów (a więc dodatków, które uplastyczniają lakierowanie) powoduje powstawanie pękających linii wzdłuż tego elementu. Spoiler, pomimo że jest wykonany z twardej żywicy ulega różnego rodzaju deformacjom, które w efekcie powodują pękanie powłoki lakieru.

Lakierowanie spoileru – kolejność wykonywania czynności

Pierwszym krokiem podczas operacji lakierowania spoileru powinno być matowanie podkładu. Cała powierzchnia elementu musi być matowa, gdyż tylko wtedy lakier będzie dobrze trzymał się podkładu. Do zmatowiania używa się papieru wodnego (specjalny rodzaj papieru ściernego do wykonywania ścierania na mokro), dopasowanego do rodzaju lakieru. Jeżeli podczas oglądania spoileru pod światło dostrzeże się błyszczące miejsca wówczas oznacza to, że zmatowianie nie zostało przeprowadzone dokładnie. Po matowaniu podkładu należy oczyścić spoiler z kurzu i przystąpić do kolejnej czynności, a więc odtłuszczania. Najlepiej jest do tego użyć rozpuszczalnika Nitro. Odtłuszczanie jest tak samo ważnym elementem w całej operacji jak matowanie. Każde delikatne dotknięcie palcem może spowodować zanieczyszczenia i powtórne wykonywanie czynności.

Po odtłuszczaniu można już przejść do kolejnego etapu – a więc malowania bazą. Do wyboru są dwa rodzaje bazy: akrylowa, która jest gęstsza i dokładnie wypełniająca wszelkie nierówności i rysy oraz typu metalik – znacznie trudniejsza do położenia i wymagająca od lakiernika większej dokładności. Oba typy kładzie się w taki sam sposób – wykonując długie, równe ruchy dłonią. Absolutnie zabronione jest miejscowe pryskanie lakierem – cała powierzchnia ma być pokryta równomiernie. Nie zaleca się również pryskania z niewielkiej odległości oraz w dużej ilości, gdyż spowoduje to powstawanie zacieków. W przypadku metaliku konieczne jest również położenie dodatkowej warstwy bezbarwnego lakieru. Końcową czynnością lakierowania spoileru jest jego schnięcie – powinno to trwać około 24 godzin. Po ich upłynięciu można z powrotem zamontować spojler